Par pieklājību un tīrību sabiedriskajā transportā

Pietiekami daudz rakstām par SIA «Rēzeknes Satiksme» pakalpojumiem. Uzņēmums sper dažādus soļus, lai nodrošināto pasažieru pārvadājumu kvalitāte būtu augstā līmenī, reaģē uz iedzīvotāju lūgumiem un priekšlikumiem, veic aptaujas, pastāvīgi iesaistot rēzekniešus dialoga un atgriezeniskās saites veidošanā.
Šoreiz par pasažieru pārvadājumiem parunāsim ne gluži ierastā kontekstā. Proti, atgādināsim, ka sabiedriskais transports ir publiska telpa, kurā darbojas uzvedības un komunikācijas normas. Ir pasažieri, kas tos neievēro, uzskata, ka autobusā ir vieni, kas nozīmē to, ka var uzvesties, kā gribas. Neskatoties uz to, ka pasažieru pārvadājumi ir pakalpojums, šeit nedarbojas noteikums – klientam vienmēr ir taisnība. Jāņem vērā tas, ka vienlaikus tiek apkalpots daudz cilvēku, no kuriem katram ir tiesības uz mierīgu un drošu braucienu.
Mēdz būt situācijas, kad kāda pasažieru kompānija autobusā uzvedas trokšņaini, rupji, izmanto nenormatīvo leksiku, kas traucē tuvumā esošiem cilvēkiem. Aicinām savstarpējā komunikācijā izmantot pieklājīgas frāzes. Daži pasažieri, ienākot sabiedriskajā transportā, ne tikai neuztver citu intereses, bet arī uzskata autobusa vadītāju par bezpersonisku būtni, ar kuru nav jāsasveicinās vai kuram nav jāpateicas. Tajā pašā laikā parasti pieklājīgi vārdi un smaids liecina par cieņu pret cilvēku un viņa darbu. Jāatzīmē, ka autobusa vadītājam ir tiesības neielaist pasažieru salonā cilvēkus, kas uzvedas agresīvi attiecībā pret citiem pasažieriem.
Izņemot savstarpēju komunikāciju, ir svarīgi ievērot autobusā tīrību un kārtību. Nereti «Rēzeknes Satiksme» saņem sūdzības, ka brauciena laikā sabiedriskajā transportā sabojātas drēbes, jo kāds iepriekš atstājis aiz sevis netīrumus, nosmērējis sēdekli vai salonu. Principā autobusā nevajadzētu braukt netīrās drēbēs, kas var nodarīt kaitējumu citiem cilvēkiem. Nevajadzētu aizmirst, ka pēc jums sēdekli izmantos citi pasažieri.
Autobusā nav vēlams lietot gāzētus, saldus dzērienus, pārtikas un ķīmiskās preces, īpaši tādas, kurām ir izteikta smaka. Ja brauciena laikā dzēriens izliesies, bet produkti izbirs no iepakojuma, tad salons kļūs netīrs, attiecīgi – citi cilvēki var sasmērēties.
Un beidzot atgādināsim, ka vadītājs var neielaist autobusā pasažieri alkohola reibumā vai apreibinošu vielu ietekmē.
SIA «Rēzeknes Satiksme» vadītājs Viktors Borcovs: «Lielākā daļa braucienu ir salīdzinoši īsi, sabiedriskajā transportā nepavadām vairākas stundas. Vai tad šāda brauciena laikā autobusa salonā ir grūti ievērot pieklājības normas komunikācijā un kārtību? Protams, nē. Novērtēsim savu un apkārtējo komfortu, lai braucieni būtu patīkami visiem, bet autobusu šoferiem – laba darba diena. Būsim pozitīvi un labvēlīgi, un tad viss apkārt kļūs mazliet pozitīvāks.»
Jekaterina SMOLICKA