Rēzeknes pieredze videi draudzīga transporta attīstībā
Maija nogalē «Elektrum» un «VEFRESH» organizēja tiešsaistes semināru “Cik strauji elektromobilitāte ienāk mūsu ikdienā?”, kurā piedalījās dažādi lektori, kā arī SIA «Rēzeknes Satiksme» vadītājs Viktors Borcovs un vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs Artūrs Toms Plešs.
Elektromobilitātes tēma tika izskatīta no dažādiem aspektiem: siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšana, elektrotransporta (tostarp sabiedriskā) tīkla attīstīšana pilsētā, kas ir izdevīgāks – elektroauto vai tradicionālais transports, kā nodrošināt iespējas elektrotransporta ienākšanai mūsu ikdienā utt.
Pieejamie dati liecina, ka izplūdes gāzes veido tikai vienu trešdaļu no visām siltumnīcefekta gāzu emisijām Latvijā, gaisu galvenokārt piesārņo transports ar iekšdedzes dzinēju. Attiecīgi Eiropas Zaļajā kursā Latvijai jāizstrādā risinājumi, lai līdz 2050. gadam kļūtu par klimatiski neitrālu valsti. A. T. Plešs uzskata, ka transporta sektora “apzaļumošana” kā daļa no kopējās koncepcijas jāveic kompleksi, izmantojot digitalizāciju, teritoriālo plānojumu, nodokļu politikas mehānismus un finanšu atbalsta instrumentus. Nav viena brīnumlīdzekļa, lai to realizētu, jāveido sadarbība ar visām par šo jomu atbildīgām ministrijām.
Rēzekne Eiropas Zaļā kursa kontekstā ir pilsēta, kur tika veiksmīgi realizēts četru elektrobusu iegādes projekts. Būtībā Latvijā esam pirmie, kas izmantoja iespēju padarīt pilsētas pasažieru pārvadājumus videi draudzīgākus un taupīgākus, pie reizes uzlabojot darba apstākļus šoferiem un pašu pārvadājumu kvalitāti. Mūsu pozitīvā pieredze ieinteresēja ne tikai blakusnozaru partnerus Latvijā, bet arī kaimiņus no Baltijas jūras valstīm.
Viktors Borcovs:
– Elektrotransports ir mūsu pārredzamā nākotne, tāpēc ir svarīgi iesaistīt sabiedrību ekoloģijas jautājumos un stāstīt par “zaļo” domāšanu sākumposmā. Šī pati ideja ielikta Rēzeknes pilsētas attīstības stratēģijā, un būtībā mēs redzam, kā pašvaldība realizē ēku energoefektivitātes uzlabošanas projektus, pārkārto katlumājas un sāk izmantot atjaunojamos resursus, ievieš jaunas viedā apgaismojuma tehnoloģijas, tostarp tiecas uz ekotransporta sistēmas attīstību pilsētā. Es kā uzņēmuma vadītājs uzskatu, ka jaunajā plānošanas periodā šī būs viena no pamatpozīcijām, pie kā strādāsim. Pašlaik Rēzekne ir pilsēta, kas izmēģināja elektrobusus un var dalīties to ekspluatācijas pieredzē. Nav apšaubāms, ka patlaban elektrotransports maksā krietni dārgāk nekā transports ar iekšdedzes dzinēju. Taču izmaksas par energoresursiem (100 km) elektrobusam ir par 50 procentiem zemākas nekā dīzeļautobusam. Turklāt Eiropas un Āzijas eksperti prognozē, ka pēc kāda laika cenu starpība elektrotransportam un dīzeļtransportam būs minimāla.
Jekaterina SMOLICKA