Tallinas pieredze sabiedriskā transporta bezmaksas izmantošanas ziņā

Pagājušajā nedēļā SIA «Rēzeknes Satiksme» pārstāvji – tās vadītājs Jevgenijs Koršenkovs un galvenais mehāniķis Andrejs Kosačovs devās darba vizītē uz Tallinu. Viesus no Rēzeknes sagaidīja pasažieru pārvadātājuzņēmuma «Tallinna Linnatrаnspordi» vadītājs Enno Tams, kurš ir arī Tallinas pilsētas sapulces deputāts.
Tikšanās laikā tika apspriestas dažādas tēmas, tostarp arī bezmaksas braukšanas ieviešana ar Rēzeknieša karti noteiktām personu kategorijām. Izstrādājot šo projektu, Rēzeknes speciālisti vairākkārt devās uz Tallinu pieredzes apmaiņas braucienos.
Pirms pāris gadiem Tallina sastapās ar tādu pašu problēmu, ar kādu saskaras visas Latvijas pilsētas – pasažieru plūsmas pakāpenisks sarukums. Kā viens no problēmas risinājumiem tika izskatīta ideja par braukšanas tarifa paaugstināšanu, bet vēlāk no šīs domas bija nolemts atteikties citas darbības labā – ieviest bezmaksas braukšanu visām Tallinas administratīvajā teritorijā deklarētām personām.
Galvenā problēma bija: kur ņemt tam nepieciešamo finansējumu – 20 milj. eiro. Taču Tallinas pilsētas sapulces deputāti nekļūdījās. Pēc bezmaksas braukšanas ieviešanas pilsētā dzīvesvietu deklarēja vairāk nekā 40 tūkst. cilvēku, kas vairāk nekā pietiekami kompensēja visus izdevumus un arī nesa papildu līdzekļus pilsētas budžetā.
Tallinas pieredze ieinteresēja daudzus. Pēc konsultācijām vērsās Beļģijas, Francijas, ASV, Polijas un Zviedrijas pasažieru pārvadātāju pārstāvji.
Tāpat jāmin, ka līdz ar Igaunijas valdības maiņu no 2018. gada 1. janvāra par brīvu sabiedrisko transportu varēs izmantot ne vien Tallinas, bet arī visas valsts iedzīvotāji. Tikai starppilsētu komercpārvadājumu sektors paliks maksas.
Starp citu, par vienu no savām kļūdām, ieviešot pilsētā bezmaksas braukšanu sabiedriskajā transportā, E. Tams uzskata faktu, ka, atšķirībā no Rēzeknieša kartes, Tallinā piešķiramā braukšanas atvieglojumu karte nav personalizēta (bez foto), kā arī tā neparedz nekādas papildu atlaides vai bonusu, kā tas notiks Rēzeknē. Jāpiebilst, ka jau ir uzņēmēji, kurus interesē mūsu produkts.
***
Atgādinām, ka no 1. aprīļa ar Rēzeknes iedzīvotāja karti/Rēzeknes Skolēna apliecību pilsētas sabiedrisko transportu par brīvu varēs izmantot maznodrošinātās un trūcīgās ģimenes; 3. grupas invalīdi; pirmsskolēni, kuri apmeklē Rēzeknes PII, tostarp arī tie, kuru dzīvesvieta nav deklarēta Rēzeknes administratīvajā teritorijā; pensionāri un personas vecumā no 60 gadiem; personas, kuru apgādībā ir bērni vecumā līdz 18 gadiem (vai līdz 24 gadiem, ja tie turpina mācības klātienē vispārējās vai profesionālās izglītības iestādē, koledžā vai augstskolas pilna laika studiju programmā); bāreņi un bez vecāku gādības palikušie bērni, kuri atrodas audžuģimenēs, aizbildnībā, pilsētas teritorijas bērnu aprūpes institūcijās esošie bērni līdz 18 gadu vecuma sasniegšanai vai līdz 24 gadu vecuma sasniegšanai, ja tie turpina mācības klātienē vispārējās vai profesionālās izglītības iestādē, koledžā vai augstskolas pilna laika studiju programmā; skolēni un studenti, kuri apmeklē vispārējās, profesionālās izglītības iestādes, koledžas, augstskolas un kuru dzīvesvieta deklarēta Rēzeknes teritorijā; savukārt Rēzeknes vispārējās izglītības iestāžu 1.–12. klašu skolēni, kuri NAV deklarēti Rēzeknē, varēs iegādāties braukšanas biļetes ar 50 procentu atlaidi.
Jāsaprot, ka bezmaksas braukšanas ieviešana visiem rēzekniešiem nav kaut kāda Rēzeknes pilsētas domes pārstāvju iegriba, pārgalvība vai neapdomāts lēmums. Tā ir starptautiski pārbaudīta pieredze, kura papildus dod pozitīvus rezultātus. Cits jautājums, ka pie mums labas iniciatīvas, kuras vispirmām kārtām vērstas uz ierindas iedzīvotāju labumu, bieži tiek bloķētas no valdības puses ar atsaucēm uz neviennozīmīgi traktējamu likumu punktiem un citiem faktoriem.
Jekaterina SMOLICKA (“Rēzeknes Vēstnesis”)